Til dig, der ikke har tid til at træne

Sådan frigiver du og finder tid.

En af de mest udbredte årsager til, at folk ikke får startet eller fastholdt en god træningsrutine er mangel på tid.

Og tid er nok vores dyrebareste valuta i det Herrens år 2021 +/-. Arbejde, familie, uddannelse, venner, selvrealisering og alt midt i mellem kræver vores opmærksomhed. Det kan derfor være svært at finde tid til de ting du gerne VIL, når du i forvejen har så mange ting du SKAL. 

Og her nytter det ikke at fortælle, at 1 time ud af dagens 24 timer kun udgør 4,2% af din dag. For sådan fungerer det jo ikke. Det der til gengæld kan give mening, er at kigge på konkrete tiltag, der vil kunne hjælpe dig med at få sneget motion ind i din hverdag og daglige gøren.

Med nedenstående fem tips håber vi, at vi kan få inkorporeret lidt ekstra bevægelse i din travle hverdag.

  • Udnyt pauserne
  • Dobbelt-book dig selv
  • Brug dine børn som træningsudstyr
  • Vær realistisk
  • Skær ind til benet

Udnyt pauserne

Der vil være nogle naturlige pauser i løbet af dagen, som kan udnyttes til at lave en enkelt øvelse eller to. Vi forventer ikke, at du skal have træningstøj på hele dagen, for pludselig at kunne lave sprællemand i køen i Netto, men hold stadig øje, med de små muligheder. Skal ovnen varme op, inden du kan smide dine morgenboller ind, så lav squats i de minutter, det tager ovnene at blive klar. Skal du se et afsnit af din yndlingsserie, så se programmet på din telefon, i mens du ligger i planken – start med 30 sekunder og hold derefter 30 sekunders pause, bliv ved sådan, indtil du ikke kan mere. Står du i elevatoren, så bøj benene i 90-grader til en “fri” wall-sit og mærk dine lår arbejde.

Hver enkelt lille øvelse, føles måske ikke som meget, men hvis du husker at udnytte alle de små pauser, vil du i løbet af en dag alligevel få brugt din krop mere end du ellers ville have gjort.

Dobbelt-book dig selv

Gennemgå dine planer og find de aktiviteter, der kan kombineres med en fysisk aktivitet. Har du et telefonmøde, så tag det, men du går en tur. Skal du handle, så gå til og fra supermarkedet – jo tungere poser des bedre, da en god farmer walk træner dine skuldre, dit greb og din core.

Så snart du leder efter disse muligheder, vil du forhåbentlig erfare, er der er mange opgaver og gøremål, der kan kombineres med en fysisk aktivitet. 

Brug dine børn som træningsudstyr

Hvis man har prøvet at lægge arm med en forældre til en 1-årig, så ved man, hvor stærk man kan blive af at bære rundt på et barn. Se derfor legetiden som en mulighed for, at du også kan få trænet. En baby kan sagtens hygge sig på træningsmåtten, men du laver yoga. Et lidt større barn vil hygge sig med at bruge dig som hest, i mens du bruger det som vægt-vest.

Vær realistisk

Mange af os ville ikke helt vide, hvor vi skulle få en ekstra time fra i løbet af døgnets 24-timer. Men hvad med 10 minutter? Det virker måske mere overkommeligt, så derfor er det måske der, du starter. Så snart du får en lille rutine implementeret, vil det være lettere, at bygge på. Så start småt – og gerne med følelsen af, at det er lidt for let – for så løbende at bygge på.

Skær ind til benet.

De fleste af os kender nok følelsen af et vandre hvileløst rundt i et fitness-center i en times tid, ud egentlig at have fået sved på panden. Træning behøver ikke tage en time og du behøver ikke noget udstyr, for at mærke dine muskler brænde. De fleste træninger her på VAIA tager mellem 15 og 25 minutter og giver dig sved på panden og ømme muskler. Det er altså ikke altid tiden, der er afgørende, men også hvordan du bruger din tid. Hvis du ikke er overbevist, kan du jo prøve at lave 50 armbøjninger, 50 englehop og 50 burpees. Det bør kunne klares på 9-minutter, og vil efterlade dig med høj puls og nogle meget aktiverede muskler.

Start din hjemmetræning med vores træningsvideoer

BOKSNING

FITNESS

YOGA

Nyeste artikler