5 grunde til at elske hjemmetræning

Vi må have to ting på det rene inden vi går i gang med denne artikkel:

Punkt nummer et. Når vi taler om ‘hjemmetræning’ så mener vi: træning du kan lave derhjemme uden brug af udstyr. Det tæller altså ikke, hvis du har indrettet et fitnessrum i din kælder. Bevares, du er hjemme, men det er ikke det, der betegnes som standard hjemmetræningsudstyr. Omvendt begrænser vi heller ikke hjemmetræningen til hjemmet. Du kan altså godt lave træningerne i naturen, på hotelværelset, hos en ven – ja faktisk hvor end du vil. Det er altså ikke den fysiske placering, vi bruger som definition, men nærmere den begrænsede mængde af udstyr, du har til rådighed.



Punkt nummer to. Vi har en hjemmeside, der “sælger” hjemmetræninger. Så selvfølgelig mener vi, at man bør elske hjemmetræning. Vi er klar over, at udgangspunkt for at skrive denne artikel selvfølgelig er farvet, men uanset hvad, kan ingen benægte de fem punkter nedenfor.




1) Ingen undskyldninger

Som nævnt kræver hjemmetræning intet udstyr. INTET. Og uden udstyr, ingen undskyldninger. Du kan vitterligt hoppe op og ned nøgen på stuegulvet derhjemme og kalde det for en workout. Men når der ingen undskyldninger er, falder alt ansvaret også tilbage på dig. Derfor er det alligevel en god idé, at lægge en plan, da den store frihed ved hjemmetræningen også kan være en hæmsko for de af os, der har brug for et los bag i engang i mellem.

2) Det er billigere

Hjemmetræning er gratis. “Jamen koster det ikke penge, at være medlem hos jer?”. Jo, det gør det, men du behøver heller ikke være medlem hos os, for at kunne træne derhjemme. For langt de fleste mennesker, vil hjemmetræning kunne være mindst lige så effektivt til at nå deres mål, som træning i et fitnesscenter. Til gengæld koster et medlemskab i fitnesscentret hurtigt 300 – 400 kroner om måneden. Og det er altså ikke mængden af penge du bruger på træning, der er afgørende for, hvor meget du får trænet. Spørg selv de mange middelaldrene mænd med en støvet racercykel til 40.000 kroner i kælderen.

3) Du frigiver tid

Det eneste vi ikke kan købe os til eller få mere af, er tid. På den tid det tager dig at komme ud ad døren og ned til fitnesscentret, vil du kunne have lavet en effektiv træning hjemme i stuen. Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters motion om dagen. Motion, hvor du får pulsen op. De 30 minutter kan være svære at planlægge, hvis det kræver, at du skal pakke en taske, flytte dig fysisk, skifte tøj, træne, i bad, skifte tøj igen og bevæge dig hjem. Hvis du derimod træner derhjemme, så vil du næsten altid kunne knibe 30 minutters motion ind på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen. Det kan være om morgenen inden badet, det kan være om aftenen efter opvasken, eller i frokostpausen – såfremt du arbejder hjemmefra.

4) Du slipper for andre mennesker

Det kan lyder hårdt, og vi opfordrer på ingen måde til, at man ikke skal omgåes andre mennesker. Men der kan alligevel være noget befriende ved ikke at skulle forholde sig til andre menneskers bakterier, sved, råben eller stirren, når man træner. Omvendt kan det også være rart for andre mennesker, at ikke skulle høre på din råben og skrigen, når du fyrer den af. Så win win.

Start din hjemmetræning med vores træningsvideoer

FITNESS

YOGA

BOKSNING

5) Du kan træne præcis, som det passer dig

Hjemmetræning har selvfølgelig nogle begrænsninger. Hvis du har lyst til at spille fodbold, kan det blive svært alene derhjemme i stuen. Men hjemmetræning har også vildt mange muligheder. Her på VAIA Training har vi blandt andet videoer inden for crossfit, HIIT, yoga, kampsport med videre. Du kan altså vælge træningsform efter humør. Er du en sløv banan om morgenen, så start med noget rolig yoga. Er du blevet råbt af af din chef hele dagen, slå huller luften til noget energisk boksetræning. Og mangler du inspiration, så prøv nogle af de træningsformer, vores professionelle atleter dyrker. Videoer er der nok af her på siden.

Nyeste artikler